Teisinė informacija

TEISĖS IR PAREIGOS

Keleivis turi teisę į tikslią ir aiškiai suprantamą informaciją apie skrydį bei bilietų įsigijimo sąlygas tiek fizinėse pirkimo vietose, tiek perkant internetu. Informacija apie pagrindines vežimo sąlygas privalo būti pateikta lietuvių kalba raštu arba elektronine forma.
Jei skrydis buvo atidėtas arba atšauktas, keleivis turi teisę į nemokamą pagalbą, įskaitant maitinimą, ryšio paslaugas, o jei skrydis perkeltas į kitą dieną – turi teisę į nemokamą nakvynę ir transporto paslaugas į viešbutį bei atgal.
Atšaukus skrydį, atsisakius keleivį įlaipinti dėl perpildymo, sugadinus arba praradus jo bagažą, keleivis turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtą žalą.
Keleiviui taip pat suteikiamos visos kitos teisės, numatytos galiojančiuose teisės aktuose.

Jūsų, kaip oro keleivio, teises gina tarptautinė Monrealio konvencija ir EB Reglamentas 261/2004. Šis Europos Sąjungos teisės aktas užtikrina apsaugą, jei skrydis atšaukiamas, vėluoja ar jums atsisakoma leisti įlipti į lėktuvą. Reglamentas taikomas skrydžiams, išvykstantiems iš ES šalių ar atvykstantiems į ES.
Skrydžiams už ES ribų, jūsų teisės priklauso nuo tos šalies, iš kurios vykdomas skrydis, bei vietos įstatymų ar tarptautinių susitarimų, kurie apsaugo oro keleivius.

Kelionėms lėktuvu, turite teisę į šias nemokamas paslaugas:

  • pagalbą dėl bagažo;
  • pagalbą įlipti į lėktuvą ir išlipti iš jo;
  • pagalbą skrydžio metu ir oro uostuose prieš skrydį ir po jo;
  • antžemines paslaugas, jei jus lydi šuo vedlys.

Oro linijos skrydžio metu neprivalo padėti jums valgyti arba vartoti vaistus. Jeigu tokia pagalba jums būtina, oro linijos gali paprašyti, kad jus lydėtų kitas asmuo. Jei keliaujate su jus lydinčiu asmeniu, oro linijos privalo sudaryti visas sąlygas, kad lydintysis asmuo, jei įmanoma, sėdėtų šalia jūsų skrydžio metu ir galėtų jums suteikti visą reikiamą pagalbą. Kad kelionė būtų sklandi, rekomenduojame ne vėliau kaip prieš 48 valandas iki kelionės pradžios, susisiekti su oro linijomis, „Tagoo Flights“  komanda ar kelionės organizatoriumi ir informuoti, kokios konkrečios pagalbos jums reikės kelionės metu ar būsite lydimas kito asmens, ar keliausite su šunimi vedliu. Taip pat oro linijos jums patars dėl neįgaliojo vežimėlio ar judumo įtaiso ir, jei reikės, dėl jų akumuliatorių. Atminkite, kad oro linijos negali atsisakyti įlaipinti jūsų dėl negalios ar riboto judumo, nebent lėktuvas yra per mažas ar kyla saugumo rizika.

Oro linijos, kaip paslaugų teikėjai, taip pat turi savo teises, reglamentuotas pagal ES tesės aktus (pvz., EB Nr. 261/2004), ir kurios yra svarbios siekiant užtikrinti veiklos efektyvumą bei keleivių saugumą. Susipažinkite su pagrindinėmis oro linijų teisėmis:

  • Teisė atsisakyti vežti keleivį
  • Oro linijos turi teisę atsisakyti vežti keleivius, jei jie nesilaiko vežimo sąlygų ar kelia pavojų skrydžio saugumui (pvz., agresyviai elgiasi, yra neblaivūs ar nesilaiko saugos reikalavimų).
  • Teisė atšaukti ar perkelti skrydį
  • Oro linijos turi teisę atšaukti ar atidėti skrydį dėl nenumatytų aplinkybių („force majeure“), tokių kaip prastos oro sąlygos, techninės problemos ar saugumo grėsmės. Tam tikrais atvejais jos neprivalo mokėti kompensacijos keleiviams, tačiau turi suteikti pagalbą (pvz., maistą, nakvynę ir kt.).
  • Teisė apmokestinti paslaugas
  • Oro linijos turi teisę nustatyti papildomus mokesčius už papildomas paslaugas, tokias kaip registruotas bagažas, sėdynės pasirinkimas ar papildomos vietos kojoms.
  • Teisė keisti bilieto kainą
  • Oro linijos turi teisę keisti bilieto kainą prieš galutinį pirkimą, atsižvelgiant į paklausą, skrydžio laiką ir kitus rinkos veiksnius. Bilietų kainos gali skirtis priklausomai nuo kelionės sezono, paskutinės minutės užsakymų ir pan.
  • Teisė reikalauti tapatybės dokumentų
  • Oro linijos turi teisę reikalauti, kad keleiviai pateiktų galiojančius asmens dokumentus (pasą ar asmens tapatybės kortelę), kad galėtų užtikrinti saugų ir teisėtą keleivių gabenimą.
  • Teisė perkelti keleivius į kitą skrydį
  • Oro linijos gali perkelti keleivius į alternatyvų skrydį arba grąžinti pinigus dėl susidariusio perpildymo („overbooking“).

Teisė nustatyti bagažo taisykles:

  • Oro linijos gali nustatyti bagažo svorio ir dydžio apribojimus tiek rankiniam, tiek registruotam bagažui. Viršijus šiuos apribojimus, gali būti taikomi papildomi mokesčiai.

Kad kelionė lėktuvu būtų sklandi ir maloni, tiek jūs, kaip keleivis, tiek oro linijos, privalote žinoti ir laikytis tam tikrų atsakomybių. Susipažinkite su svarbiausiomis:

Keleivio pareigos

  • Keleivis privalo žinoti pagrindines vežimo taisykles, tokias kaip: skrydžio laikas, bagažo apribojimai, draudžiami vežti daiktai, pretenzijų pateikimo tvarka.
  • Keleivis taip pat privalo laiku atvykti į oro uostą, turėti būtinus ir galiojančius kelionės dokumentus, saugoti juos iki pat kelionės pabaigos, laikytis oro linijų nustatytų saugumo ir elgesio taisyklių skrydžio metu.

Oro linijų pareigos

  • Oro linijos privalo informuoti keleivius apie skrydžio laiką, registracijos taisykles, bagažo reikalavimus ir vežimo sąlygas.
  • Jos taip pat atsako už bagažo praradimą, sugadinimą ar vėlavimą.
  • Oro linijos keleiviams privalo suteikti nemokamą pagalbą, įskaitant maitinimą, apgyvendinimą ir kompensaciją, jei skrydis buvo atšauktas ar atidėtas.

Jei oro linijos nevykdo savo įsipareigojimų, keleivis turi teisę pateikti pretenziją skrydį organizuojančioms oro linijoms ir gauti atsakymą ne vėliau kaip per 2 mėnesius. Jei per nurodytą laiką atsakymo nesulaukėte, pretenziją dėl ES oro linijų paslaugų galite pateikti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, A. Goštauto g. 12, Vilnius, 01108 Vilniaus m. sav., Lietuva, tel. +370 5 262 6760.

PRETENZIJOS ir KOMPENSACIJOS

Jei oro linijos nevykdo savo įsipareigojimų, keleivis turi teisę pateikti pretenziją skrydį organizuojančioms oro linijoms ir gauti atsakymą ne vėliau kaip per 2 mėnesius. Jei per nurodytą laiką atsakymo nesulaukėte, pretenziją dėl ES oro linijų paslaugų galite pateikti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, A. Goštauto g. 12, Vilnius, 01108 Vilniaus m. sav., Lietuva, tel. +370 5 262 6760.

Tai priklauso nuo įvairių aplinkybių, pvz., skrydžio atšaukimo, vėlavimo ar bagažo praradimo. Susipažinkite su pagrindinėmis keleivio teisėmis į kompensaciją:

  • skrydžio atšaukimas ar atsisakymas vežti

Jei oro linijos atšaukė skrydį ar atsisako jus įlaipinti dėl perpildyto lėktuvo („overbooking“), galite reikalauti kompensacijos nuo 250 iki 600 eurų, priklausomai nuo skrydžio atstumo:

  • 250 eurų už skrydžius iki 1 500 km;
  • 400 eurų už skrydžius nuo 1 500 iki 3 500 km;
  • 600 eurų už didesnius nei 3 500 km atstumus.

Taip pat, jei neišskridote planuotu skrydžiu dėl perpildymo, jūs turite teisę:

  • per 7 dienas atgauti visą už bilietą sumokėtą sumą (įskaitant nemokamą skrydį į planuotą nuskristi vietą);
  • pasinaudoti anksčiausia galimybe pasiekti galutinę atvykimo vietą kitu maršrutu ir panašiomis kelionės sąlygomis;
  • skristi vėlesniu skrydžiu panašiomis sąlygomis.

Jei jūsų skrydis perkeltas, turite teisę gauti maisto ir gaiviųjų gėrimų, atsižvelgiant į laukimo trukmę.
Jei pasiūlytas alternatyvus skrydis vyks tik kitą dieną, turite teisę į viešbutį bei transportą iki ir iš viešbučio į oro uostą.
Jei keliavote žemesne nei išsipirkote klase, jums turi būti grąžinta nuo 30% iki 75% bilieto kainos, priklausomai nuo skrydžio atstumo.
Jei dėl atšaukimo ar perpildymo patyrėte papildomų išlaidų, kurias galite pagrįsti dokumentais ir tie nuostoliai yra didesni nei įprastai mokoma kompensacija, galite reikalauti, kad oro linijos jas padengtų.

Skrydžio vėlavimas

Jei jūsų skrydis vėluoja daugiau nei 2 valandas (1 500 km ar mažiau), daugiau nei 3 valandas (1 500–3 500 km) arba daugiau nei 4 valandas (didesniems nei 3 500 km skrydžiams), turite teisę į nemokamą maitinimą, gėrimus ir ryšio paslaugas. Jei skrydis vėluoja daugiau nei 5 valandas, galite atgauti visą sumokėtą sumą už bilietą.
Jei galutinę kelionės vietą pasiekėte pavėlavę ir dėl to patyrėte neplanuotų išlaidų (pvz., nakvojote viešbutyje, pirkote maistą, negavote pajamų), oro linijos privalo jas atlyginti. Tokia kompensacija vienam keleiviui gali siekti iki 5000 eurų. Atminkite, kad esant ypatingoms aplinkybėms („force majore“), pvz., tvyrant tirštam rūkui, oro linijos nėra atsakingos už vėlavimą.

Bagažo kompensacijos

Jei jūsų bagažas prarastas, sugadintas ar sunaikintas, galite reikalauti kompensacijos iki 1 000 eurų. Jei planuojate bagažu skraidintis jums vertingus daiktus, rekomenduojame jį apdrausti papildomai.

Kitos kompensacijos

Avarijos atveju, kai keleiviai sužeidžiami ar žūsta, oro linijos atsako už patirtą žalą, o kompensacija gali siekti iki 500 000 eurų vienam keleiviui.
Norėdami tiksliau sužinoti, kokia kompensacija jums priklauso, kreipkitės į oro linijas, susipažinkite su ES Reglamentu Nr. 261/2004 arba pasitikrinkite Europos vartotojų centro sukurtoje kompensacijų skaičiuoklėje.

Pirmiausia rekomenduojame susidariusią situaciją aptarti ir spręsti su skrydžio pardavėju. Jei situacijos išspręsti nepavyko abipusiu sutarimu, galite pareikšti pretenziją skrydžio pardavėjui. Pretenzijoje būtinai nurodykite:

  • kelionės sutarties numerį;
  • išsamiai paaiškinkite susidariusią situaciją ir savo reikalavimus dėl nuostolių atlyginimo;
  • pridėkite pretenziją įrodančių dokumentų kopijas (pvz., nuotraukas, mokėjimo kvitus, sąskaitas ir kt.). Dokumentų originalus saugokite;
  • jeigu skrydžio pardavėjo atsakymas jūsų netenkina, pretenziją pateikite dar kartą;

Atminkite, kad ginčai pirmiausia yra sprendžiami derybų keliu, o nepavykus susitarti – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Jei atsakymo nesulaukėte, pretenziją dėl ES oro linijų paslaugų galite pateikti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, A. Goštauto g. 12, Vilnius, 01108 Vilniaus m. sav., Lietuva, tel. +370 5 262 6760.

Pirmiausia nedelsdami informuokite viešbučio administraciją apie vagystę. Viešbučio darbuotojai padės atlikti vidaus tyrimą ir susisieks su vietos policija, kuriai turėsite pateikti oficialų pranešimą. Policijos ataskaita yra būtina, jei norėsite kreiptis į draudimo bendrovę dėl prarastų daiktų kompensacijos.
Atminkite, kad daugelyje Europos šalių, įskaitant Turkiją, viešbučiai yra atsakingi už svečių daiktų praradimą, sugadinimą ar sunaikinimą, nepriklausomai nuo to, ar incidentas įvyko dėl viešbučio kaltės. Tačiau šios atsakomybės dydis yra ribojamas – jis svyruoja nuo 600 iki 3500 eurų. Jei viešnagės metu iš viešbučio dingo jūsų pinigai, vertybiniai popieriai, juvelyriniai dirbiniai ar meno kūriniai, išskyrus kailius, kompensacija gali siekit iki 800 eurų.
Jei žalą patyrėte dėl viešbučio administracijos kaltės (pvz., netvarkingų ar neveikiančių kambario durų užraktų) ar praradote saugoti paliktus daiktus (pvz., seife, kurio raktus turi viešbučio administracija), tokiais atvejais viešbučio atsakomybė nėra ribojama.

Pirmiausia rekomenduojame raštu kreiptis į prekės ar paslaugos pardavėją ar, jei toks yra, į įgaliotą jų atstovą Lietuvoje. Jei nekokybišką prekę įsigijote Europos Sąjungoje, jai galioja 2 metų teisinė garantija, todėl per šį laikotarpį galite reikalauti nemokamo prekės remonto, pakaitos kokybiška preke, kainos sumažinimo ar pinigų grąžinimo.
Jei į jūsų skundą nebuvo atsakyta ar nebuvo atsakyta per protingą terminą, kreipkitės į Europos vartotojų centrą, kuris supažindins jus su vartotojo teisėmis, priims jūsų pretenziją, konsultuos, padės susisiekti ir išspręsti kilusią problemą su prekės pardavėju, tiekėju ar gamintoju nemokamai.

Kontaktai:

Europos vartotojų centras, Goštauto g. 12, LT-01108 Vilnius, tel. +370 5 2650368;
Konsultacijos I–V (08:00–12:00); el. paštas: ECCNET-LT@ec.europa.eu

Prenumeruokite „Tagoo Flights“ naujienlaiškį